
Školský poriadok
Školský poriadok
Materskej školy v Prietrži
Vypracovala: L. Jonášová, riad. školy
Školský poriadok nadobúda účinnosť 2. 9. 2013.
Školský poriadok je vypracovaný v zmysle Vyhlášky Ministerstva školstva SR č.308/2009 Z. z. ktorou sa mení vyhláška Ministerstva školstva SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole.č.308/2009 Z. z., zákona č. 245/ 2008 podľa §28 ods. 19 Z. z. , zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve prispôsobený na podmienky materskej školy.
Identifikačné údaje:
MATERSKÁ ŠKOLA – s celodennou výchovnou starostlivosťou, s vyučovacím jazykom slovenským.
Adresa školy : 906 11 Prietrž č. 139
Tel. kontakt : 0918 126 897
Zriaďovateľ : Obec PRIETRŽ
Charakteristika materskej školy:
Materská škola v Prietrži je jednotriedna. Poskytuje celodennú výchovnú starostlivosť deťom vo veku 2– 6 rokov a deťom s odloženou školskou dochádzkou. Materská škola je umiestnená v účelovej budove. Predškolské zariadenie tvorí vstupná hala, šatňa pre deti, herňa so spálňou a príslušné zariadenia. Zariadenie MŠ je vyhovujúce a podľa finančných možností ho neustále zveľaďujeme.
Prevádzka Materskej školy :
MŠ je v prevádzke v pracovných dňoch od 6:45 – 16:30 hod. / schválená zriaďovateľom.
Riaditeľka MŠ : Libuša Jonášová
Pedagogický zamestnanci : Lenka Richtová
Upratovačka : Mária Svätá
Vedúca jedálne : Renáta Harnošová
Kuchárka : Ľudmila Krčová
Konzultačné hodiny : denne od 11:30 - 12:30, slúžia pre potreby v oblasti výchovy a vzdelávania : na požiadanie rodiča, alebo pre potreby učiteľky.
Prevádzka bola prerokovaná a odsúhlasená s rodičmi a s OÚ Prietrž. Riaditeľka školy môže po dohode so zriaďovateľom prerušiť prevádzku zo závažných dôvodov, alebo iných objektívnych príčin.
V čase letných prázdnin je prevádzka z hygienických dôvodov a po prihlásení malého počtu detí prerušená na šesť týždňov. V tomto období všetci zamestnanci čerpajú dovolenku podľa plánu.
Prerušenie prevádzky oznámi riaditeľka oznamom spravidla 1 mesiac vopred.
Zápis a prijatie dieťaťa do materskej školy
Na predprimárne vzdelávanie v materskej škole sa prijímajú deti v zmysle § 59 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní ( školský zákon ) a o zmene o doplnení niektorých zákonov a v zmysle § 3 vyhlášky MŠ SR č. 306/2008 Z. z. o materskej škole a v znení vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 308/2009 Z. z. na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu dieťaťa.
Deti sa do materskej školy prijímajú k začiatku školského roka v mesiaci marec.
Nástup dieťaťa do predškolského zariadenia je možný po jeho prijatí k začiatku nového školského roka, alebo aj v priebehu roka pokiaľ je voľná kapacita zariadenia.
Pri prijímaní detí do predškolského zariadenia k začiatku školského roka zverejní riaditeľ najneskôr do 15. februára príslušného kalendárneho roka oznam na hlavnom vchode budovy - miesto a čas podania prihlášky ( prípadne dá oznam vyhlásiť miestnym rozhlasom ).
Prednostne sa prijímajú deti s odloženou školskou dochádzkou, deti, ktoré dovŕšili vek piatich rokov.
Prihlášku rodič obdrží u riaditeľky materskej školy. Po jej vyplnení k nej rodič prikladá potvrdenie o zdravotnom stave dieťaťa.
Rozhodnutie o odložení školskej dochádzky predloží rodič riaditeľke MŠ spravidla do 30. apríla. Pokiaľ rodič do tohto termínu rozhodnutie od riaditeľa základnej školy neobdržal, upozorní riaditeľku MŠ na možnosť odkladu povinnej školskej dochádzky dieťaťa za účelom rezervovania miesta v materskej škole.
Rodič zdravotne postihnutého dieťaťa predloží spolu s prihláškou a uvedenými dokladmi o zdravotnom stave aj vyjadrenie pediatra o možnosti integrácie dieťaťa. K tejto problematike predloží aj vyjadrenie špeciálneho pedagóga, ktorý vo svojom posudku spracuje aj návrh na zníženie počtu detí v triede, vzhľadom na charakter postihnutia dieťaťa.
Písomné rozhodnutie o prijatí resp. neprijatí dieťaťa do materskej školy k začiatku školského roka obdrží rodič najneskôr do 30. apríla príslušného kalendárneho roka. V prípade prijímania v priebehu školského roka do 30 dní odo dňa podania prihlášky.
Prijatiu zdravého, alebo zdravotne postihnutého dieťaťa môže predchádzať adaptačný pobyt dieťaťa v MŠ po dohode rodiča s riaditeľom školy.
Do MŠ môžu byť prijaté deti aj na poldenný pobyt, rodič si dieťa preberá z MŠ pred popoludňajším odpočinkom detí pričom nijak nenarúša chod činností v MŠ.
Dochádzka detí do materskej školy.
Rodič privádza dieťa do materskej školy do 8:30 hod. a prevezme ho z pravidla do 16:30 hod.!
Spôsob dochádzky dohodne rodič s riaditeľom školy , alebo triednym učiteľom. Neprítomnosť dieťaťa a odhlásenie zo stravy oznámi rodič vopred najneskôr do 7:30 hod. v deň neprítomnosti dieťaťa. Ak sa tak nestane uhrádza plnú stravnú jednotku, ktorú dieťa obvykle odoberá. Ak je neprítomnosť dlhšia ako 30 po sebe nasledujúcich dní, oznámi rodič riaditeľovi dôvod neprítomnosti písomne, pričom pri opätovnom nástupe dieťaťa do materskej školy predloží písomné vyhlásenie o bezinfekčnosti dieťaťa.
Do MŠ neprijímame deti so zvýšenou teplotou, užívajúce antibiotiká, s vírusovými ochoreniami, s hnačkami, so zvracaním, so silným kašľom,... . Učiteľka nie je oprávnená podávať deťom akékoľvek lieky ani kvapky! Rodičia sú povinní oznámiť výskyt infekčnej choroby v mieste bydliska dieťaťa, aby sa v priestoroch školy mohli včas urobiť potrebné opatrenia.
Ak je dieťa choré viac ako 5 dní, rodič je povinný priniesť potvrdenie od lekára o zdravotnom stave dieťaťa, alebo čestné prehlásenie rodiča o dobrom zdravotnom stave dieťaťa , bez tohto dokladu neprijmeme dieťa do zariadenia.
Podľa § 29 ods. 7 zákona č. 596/2003 o štátnej správe a školskej samospráve v platnom znení, zmeny v osobných údajoch detí a v osobných údajoch identifikujúcich zákonných zástupcov detí ( zmena stavu, adresy, zamestnania, telefónne čísla, zdravotnú poisťovňu atď.) oznámi rodič riaditeľke , alebo učiteľke.
Rodičovi sa odporúča sledovať oznamy, zaujímať sa o obsah dňa v MŠ, spolupracovať s učiteľkami v záujme spoločného pôsobenia na dieťa, zúčastňovať sa rodičovských združení.
Ak rodič závažným spôsobom opakovane nerešpektuje školský poriadok, riaditeľka upozorní rodiča, že môže rozhodnúť o predčasnom ukončení dochádzky dieťaťa do MŠ ( opakované neoznámenie dôvodu neprítomnosti dieťaťa v materskej škole, opakované neuhradenie príspevku za dochádzku dieťaťa do MŠ).
Zákonný zástupca môže o prerušenie dochádzky dieťaťa do MŠ požiadať sám zo závažných zdravotných a iných rodinných dôvodov. Ak je dieťa v MŠ neprítomné celý kalendárny mesiac- rodič je oslobodený od poplatku za MŠ v konkrétnom mesiaci.
Zákonný zástupca môže tiež požiadať o predčasné ukončenie predprimárneho vzdelávania dieťaťa v MŠ ( z dôvodu zmeny bydliska a pod. ) na čo riaditeľka MŠ vydá rozhodnutie spravidla do 30 dní od doručenia žiadosti.
Najvyšší počet detí v triede MŠ:
20 - pre 3 – 4 ročné deti
21 - pre 4 – 5 ročné deti
22 - pre 5 – 6 ročné deti
21 - pre 3 – 6 ročné deti.
Ak sa do triedy zaradí dieťa mladšie ako tri roky, zníži sa najvyšší počet detí v triede o jedno. V odôvodnenom prípade môže riaditeľ so súhlasom zriaďovateľa a štátnej školskej inšpekcie prekročiť počet detí najviac o tri deti.
Úhrada poplatkov za dochádzku.
Za pobyt dieťaťa v materskej škole zriadenej obcou prispieva zákonný zástupca na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy mesačne na jedno dieťa sumu, ktorú určil zriaďovateľ – obec Prietrž vo vydanom všeobecne záväznom nariadení. V našom prípade je to 7 eur. Túto sumu uhrádza rodič mesačne do 8. dňa príslušného mesiaca aj v čase choroby dieťaťa riaditeľke, alebo učiteľke v MŠ.
Príspevok sa neuhrádza
- za dieťa, ktoré má jeden rok pred plnením povinnej školskej dochádzky
- ak zákonný zástupca dieťaťa predloží riaditeľovi materskej školy doklad o tom , že je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke hmotnej núdzi
- za dieťa, ktoré je umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu
- na základe rozhodnutia zriaďovateľa za dieťa, ktoré má prerušenú dochádzku do MŠ na viac ako 30 po sebe nasledujúcich kalendárnych dní z dôvodu choroby, alebo rodinných dôvodov preukázateľným spôsobom
Okrem tohto príspevku je rodič povinný uhrádzať aj príspevok na stravovanie, ktorý vyberá vedúca školskej jedálne. Tento rok je suma za jednu stravnú jednotku (desiata, obed, olovrant- deň) 1.12 eur.
Vnútorná organizácia materskej školy .
Organizácia triedy a vekové zloženie detí.
Jedna trieda – zmiešaná skupina 3 – 6 ročné deti.
Prevádzka v MŠ, schádzanie a rozchádzanie detí.
Deti sa schádzajú v čase od 6:45 hod. do 8:30 hod.
Od 15:00 do 16:30 sa deti rozchádzajú domov.
Preberanie detí.
Dieťa nemôže do triedy prichádzať samotné, od zákonného zástupcu ho preberá pedagogický zamestnanec, ktorý zaň zodpovedá od jeho prevzatia, až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi, alebo ním splnomocnenej osobe, alebo pedagógovi, ktorý ho v práci strieda podľa harmonogramu práce.
V prípade potreby si učiteľky odovzdávajú informácie o deťoch, ktoré sú potrebné oznámiť zákonnému zástupcovi.
Na prevzatie svojho dieťaťa z materskej školy môže zákonný zástupca písomne splnomocniť svoje dieťa staršie ako desať rokov, alebo inú pedagogickým zamestnancom známu osobu.
V prípade, že si rodič do 16:30 hod. nevyzdvihne svoje dieťa z MŠ učiteľka vykoná tieto kroky:
- telefonicky kontaktuje rodiča, alebo iných príbuzných
- zoberie dieťa domov k sebe, pričom na dvere MŠ vyvesí oznam kde sa dieťa nachádza
- prípadne sa s rodičom telefonicky dohodne na inom riešení tohto problému.
Zákonný zástupcovia dávajú k dispozícii škole svoje osobné telefónne čísla, ktoré sú využívané v súlade so znením zákona č. 428/2004 Z. z. o ochrane osobných údajov, len v prípade ochorenia dieťaťa, alebo v prípade, že si rodič dieťa nevyzdvihne po skončení prevádzky školy, tak, ako je vyššie uvedené.
Organizácia v šatni.
Pri prezliekaní a odkladaní vecí do skrinky vedú rodičia v spolupráci s pedagogickými zamestnancami deti k samostatnosti a poriadkumilovnosti vzhľadom k ich veku. Za poriadok v skrinkách a estetickú úpravu šatne zodpovedá pedagogický zamestnanec príslušnej triedy. Za hygienu a uzamknutie vchodu určený prevádzkový zamestnanec.
Odporúča sa priniesť dieťaťu pohodlné oblečenie na prezlečenie do triedy, aby zabezpečovalo voľný pohyb dieťaťa, na prezutie uzavretú obuv. Je vhodné, aby deti mali podpísané prezuvky.
Do skriniek si deti neodkladajú žiadne potraviny, je zakázané dávať deťom do MŠ peniaze a iné cenné veci, ostré predmety...
Rodičia nemajú povolený prístup do priestorov tried a umyvárni z hygienických dôvodov.
V umyvárni za uzatvorenie vody, spláchnutie WC a dodržiavanie hygienických, zdravotných a bezpečnostných predpisov zodpovedá učiteľ. Deti tu majú k dispozícii dezinfekčné mydlá, jednotlivo zavesené uteráky a hrebene na vlasy, tieto predmety majú z hygienických dôvodov označené svojou značkou. Učiteľka deti usmerňuje a vedie k samostatnosti pri všetkých samoobslužných činnostiach.
Predškoláci majú v umyvárni prinesené vlastné označené poháre, zubné pasty a kefky – v rámci rozvíjania hygienických návykov si čistia zúbky pred popoludňajším odpočinkom. Za pravidelnú výmenu uterákov, čistenie hrebeňov, suchú podlahu a celkovú hygienu umyvárne zodpovedá prevádzkový zamestnanec.
Organizácia v triede.
Zariadenie triedy MŠ je riešené tak, aby vyhovovalo požiadavkám ako detí, tak aj pedagogickým zamestnancom pri riešení ich každodenných potrieb, výchovno – vzdelávaciu činnosť, s ohľadom na všetky bezpečnostné a hygienické predpisy. Tvoria ju dve časti, časť kde sú umiestnené stolíky pre deti a učiteľov, slúži prevažne na riadenú činnosť, využíva sa predovšetkým na stravovanie a vykonávanie niektorý edukačných aktivít, druhá časť slúži prevažne na voľné hry a pohyb, oddych detí počas priamo neriadených činností. V tejto časti sú pre deti vytvorené hracie kútiky, ktoré deťom umožňujú sebavzdelávanie počas hier. Majú tu sprístupnené hračky rôznych druhov ,didaktické, spoločenské hry, autá, kuchynku, kočíky, úložné kontajnery s rôznymi druhmi konštrukčného materiálu, zvieratká, ....aj knihy v detskej knižnici. Trieda slúži na voľné hry detí, realizovanie ranného cvičenia, edukačných aktivít, stravovanie, je tu umiestnený aj televízor, počítač s tlačiarňou, rádio, DVD prehrávač - tieto prostriedky sú využívané na pozeranie rozprávok v prípade nepriaznivého počasia, dopĺňanie edukačných aktivít a ďalšie rozvíjanie vedomostí detí, na vytváranie triednej dokumentácie a pomôcok a dopĺňajú informovanosť učiteliek.
Organizácia v jedálni.
Jedlo sa podáva v triede, ktorá zároveň slúži ako jedáleň.
Jedlo sa podáva o 9:00 – desiata
11:30-12:15 – obed
14:40 – olovrant.
Za kvalitu a predpísané množstvo stravy, hygienu a kultúru stolovania zodpovedá riaditeľka a vedúca školskej jedálne. Ďalej zisťuje denne počet stravníkov a zabezpečuje deťom pitný režim. Za organizáciu a výchovný proces v jedálni zodpovedá riaditeľka materskej školy a učiteľka. Učitelia vedú deti k základným návykom kultúrneho stolovania, v maximálnej miere pri tom uplatňujú individuálny prístup k deťom. Počas jedla učiteľ deti nenásilne usmerňuje, podľa želania rodičov aj prikrmuje. Nenúti ich jesť. V rámci zdravej výživy sa deťom denne podávajú ovocné taniere.
Pobyt detí vonku.
Počas pobytu vonku je učiteľ povinný zabezpečiť deťom plnohodnotnú, organizovanú činnosť s rôznym obsahovým zameraním, napríklad rôzne pohybové a športové hry, poznávacie a estetické hry a hrové činnosti, didaktické aktivity. Súčasťou pobytu vonku sú aj vychádzky do blízkeho i vzdialenejšieho okolia. Dĺžka a celková náročnosť trasy sa prispôsobuje veku detí.
Učiteľ deťom venuje zvýšenú pozornosť, dodržiava požiadavky bezpečnosti a ochrany ich zdravia v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov.
Na vychádzke nemôže mať pedagogický zamestnanec viac ako 21 detí od 4 do 5 rokov, alebo viac ako 22 detí vo veku od 5 do 6 rokov, alebo viac ako 21 detí vo veku 3 – 6 rokov.
Učiteľka na vychádzke ide posledná, deti používajú reflexné vesty. Pri vyššom počte detí, alebo pri činnostiach, ktoré si vyžadujú zvýšený dozor zabezpečuje bezpečnosť detí pod vedením učiteľky upratovačka. S triedou s deťmi mladšími ako tri roky a s deťmi vo veku od 3 do 4 rokov sa uskutočňuje vychádzka detí vždy za prítomnosti dvoch zamestnancov.
Pobyt vonku je vhodný nevynechávať pri mrholení, ani miernom daždi, podmienkou sú však pláštenky do dažďa. Dôvodom na vynechanie pobytu vonku je nepriaznivé počasie – víchrica, dážď, mráz – 10 °C, učiteľka v záujme potreby posilňovania zdravia detí rozhoduje vynechať pobyt vonku uvážene a zodpovedne.
V letných mesiacoch je potrebné chrániť deti pred prudkým slnečným žiarením a podľa toho prispôsobiť miesto a čas trvania dopoludňajšieho a popoludňajšieho pobytu vonku.
Za bezpečnosť detí počas krúžkovej činnosti zodpovedá učiteľ. Ak krúžkovú činnosť vykonáva lektor so súhlasom zákonných zástupcov za bezpečnosť zodpovedá lektor. Krúžková činnosť sa organizuje v popoludňajších hodinách na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu.
Výlety a exkurzie sa konajú vždy za prítomnosti dvoch pedagogických zamestnancov a aspoň jednej poverenej plnoletej osobe, s písomným súhlasom zákonných zástupcov .
Organizácia v spálni.
Počas popoludňajšie oddychu v spálni dbá pedagogický zamestnanec na primerané oblečenie detí (pyžamo). Deti vedie k samoobslužným prácam, uloženie pyžama, uloženie paplóna. Zabezpečí pravidelné vetranie spálne, ktoré neohrozí zdravie detí. Od odpočívajúcich detí neodchádza, individuálne pristupuje k deťom, ktoré nepociťujú potrebu spánku, vedie ich k tomu, aby rešpektovali deti, ktoré spia. Študuje, pripravuje sa na prácu s deťmi, spracováva dokumentáciu triedy, pripravuje si pomôcky, vytvára výzdobu v MŠ, alebo inú činnosť vyplývajúcu z pridelených úloh. Za čistú posteľnú bielizeň zodpovedá poverený pracovník – upratovačka, za čisté pyžamo rodič. V časovom intervale - každý druhý týždeň si deti odnášajú pyžamo na výmenu domov.
Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch materskej školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú prevádzkoví zamestnanci a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne.
Ochrana spoločného a osobného majetku.
Vchody do materskej školy sú zabezpečené bezpečnostnými zámkami. Kľúč od budovy vlastní riaditeľ školy, učiteľka a školník, ktorý budovu odomyká a večer zamyká, okrem toho aj kuchárka a vedúca šk. jedálne. V priebehu prevádzky materskej školy zodpovedá za uzamykanie riaditeľom poverený zamestnanec a učiteľka. V budove MŠ je bez sprievodu zamestnanca MŠ zakázaný akýkoľvek pohyb cudzej osoby. Vetranie miestností na prízemí sa uskutočňuje len v prítomnosti zamestnanca materskej školy. Pri odchode z triedy je učiteľ povinný prekontrolovať uzatvorenie okien.
Po ukončení prevádzky materskej školy je učiteľ povinný odložiť didaktickú techniku na uzamykateľné vopred určené miesto. Jednotliví zamestnanci zodpovedajú za inventár v rozsahu uvedenom v zmluve o hmotnej zodpovednosti, ktorá je so zamestnancom uzatvorená písomne. Ďalšie práva a povinnosti súvisiace s ochranou majetku si zamestnanci plnia v zmysle pracovnej náplne.
Osobné veci si zamestnanci materskej školy odkladajú na určené uzamykateľné miesto.
Po ukončení prevádzky materskej školy všetky priestory skontroluje a uzamkne školník.
Podmienky pre zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia.
V starostlivosti o zdravie, hygienu a bezpečnosť detí sa zamestnanci MŠ riadia všeobecne záväznými právnymi predpismi, najmä § 7 vyhlášky č. 306/2008 Ministerstva školstva o materskej škole, zákonom č. 245/2008, § 132 až 135, § 170 až 175 Zákonníka práce, zákonom Národnej rady SR č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, § 422 Občianskeho zákonníka,
zákonom NR SR č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, zákonom NR SR 126/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve, pracovným poriadkom a internými pokynmi riaditeľky MŠ.
Ďalej vyhláškou MZ SR č. 521/2007 Z. z. o podrobnostiach a požiadavkách na pieskoviská ako vykonávací predpis k zákonu č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- Zabezpečiť všestrannú starostlivosť o deti počas dňa, nenechať ich ani na chvíľu samé a to ani počas spánku.
- Vyhýbať sa vychádzkam do neznámeho terénu, na branných vychádzkach sú učiteľky povinné brať zdravotnú tašku prvej pomoci.
- Vychádzku uskutočňovať za prítomnosti dvoch zamestnancov.
- Dôsledne dbať , aby deti neprišli do styku s predmetmi, s ktorými by sa mohli poraniť, resp. poškodiť si zdravie ( ostré predmety , čistiace prostriedky a pod. ).
- Učiteľka plne zodpovedá za jej zverené deti do času, pokiaľ ich odovzdá ďalšej pracovníčke, rodičom, resp. nimi poverenej osobe na základe splnomocnenia. Mali by to byť dospelé osoby , ktoré sú potom za dieťa právne zodpovedné a nesmú byť pod vplyvom alkoholu.
- Pri obliekaní a sebaobsluhe najmladších detí pomáha aj nepedagogický zamestnanec.
- Výlet, alebo exkurzia sa organizuje na základe plánu práce školy, najviac na jeden deň s prihliadnutím na bezpečnostné, hygienické a fyziologické potreby detí a so zabezpečením teplého obeda pre deti. Pred uskutočnením výletu, alebo exkurzie vedúci pedagogický zamestnanec poverený riaditeľom organizačne zabezpečí prípravu a priebeh týchto aktivít vrátane poučenia zúčastnených osôb a detí o bezpečnosti a ochrane zdravia. O tom vyhotoví písomný záznam, ktorý potvrdia všetky zúčastnené dospelé osoby svojim podpisom.
- Organizované aktivity mimo školy sa môžu organizovať len s informovaným súhlasom zákonného zástupcu a po dohode so zriaďovateľom .
- V rámci boja proti legálnym i nelegálnym drogám sa v interiéri i exteriéri materskej školy nesmú používať alkoholické nápoje, omamné látky, rešpektuje sa zákon NR SR 67/1977 Z. z. o ochrane nefajčiarov.
- Pri pobyte v materskej škole je nutné deti vhodne obliecť a obuť. MŠ nezodpovedá za úrazy spôsobené dôsledkom nedodržania tejto podmienky . Deti sú poistené na odškodňovanie úrazov.
- V letných mesiacoch sa odporúča deťom dať na pobyty vonku vhodnú pokrývku hlavy, vzdušné bavlnené oblečenie.
- Prvá pomoc sa deťom poskytuje bezodkladne, na ošetrenie sprevádza dieťa učiteľka, alebo poverený zamestnanec, pričom okamžite informuje zákonného zástupcu. Úrazy sa evidujú na predtlačených tlačivách.
- V umyvárni je umiestnená stabilná lekárnička na poskytnutie prvej pomoci. Za vybavenie zodpovedá riaditeľka MŠ.
- Kontaktné čísla – prvá pomoc, lekár pre deti a dorast sú zverejnené na dostupnom mieste pri telefóne.
- Všetky deti majú úrazové poistenie v GENERALI poisťovni ( 0.66 eur ), ktoré zahŕňa akcie mimo areálu MŠ v čase pobytu dieťaťa v predškolskom zariadení.
- Ak dieťa v materskej škole počas dňa ochorie pedagogický zamestnanec zabezpečí jeho izoláciu od ostatných detí, dozor nad ním poverenou osobou z radu zamestnancov školy a informuje zákonného zástupcu dieťaťa.
Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch MŠ a ochranu zdravia detí zodpovedajú prevádzkoví zamestnanci a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne.
- Zabezpečiť požadovanú hygienu a poriadok na škole podľa stanovených kritérií .
- Dodržiavať zásady a pokyny pracovníkov hygienického dozoru.
- Zamykať priestory, kde sú uložené čistiace prostriedky, taktiež odkladať ich z dosahu detí.
- Odomykať a zamykať vstupné dvere do budovy podľa režimu dňa.
- Starať sa o školský areál.
- Starať sa o čistotu a schodnosť prístupných chodníkov.
- Dodržiavať predpísanú teplotu v miestnostiach.
- Dodržiavať hygienu na pieskovisku.
- Pokyny na vykonanie opatrení proti predchádzaniu epidémie chrípky :
- Prerušenie prevádzky zariadenia pri absencii 30,0% a viac detí v kolektíve v trvaní 4- 5 pracovných dní, v prípade pretrvávajúcej nepriaznivej epidemiologickej situácie možno dobu prerušenia prevádzky predĺžiť.
- Prerušenie dať na vedomie pracovníkom odboru epidemiológie, Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva v Senici a zriaďovateľovi predškolského zariadenia.
- Dôsledné vykonávanie ranného filtru zo strany pedagogických pracovníkov, zabezpečiť izoláciu dieťaťa od ostatných detí v prípade podozrenia na chrípkové ochorenie a bezodkladne informovať zákonného zástupcu dieťaťa.
- Počas prevádzky časté, krátkodobé vetranie miestnosti, upratovanie priestorov zariadenia na mokro, obmedzenie hromadných akcií organizovaných školou .
- Zabezpečiť zvýšenú kontrolu dodržiavania hygienických návykov týkajúcich sa stravovania , najmä so zameraním na osobnú hygienu.
- Zamestnanci školského zariadenia v čase prerušenia prevádzky vyčerpajú zostávajúcu dovolenku z predchádzajúceho roka, ak už starú dovolenku nemajú, bude im pridelená práca v súlade s ich pracovnou zmluvou.
Práva a povinnosti dieťaťa a jeho zákonného zástupcu podľa § 144 školského zákona.
Dieťa má právo na
- Rovnoprávny prístup k vzdelávaniu.
- Bezplatné vzdelávanie v materskej škole pre päť ročné deti, pred začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky.
- Vzdelávanie v štátnom jazyku a materinskom jazyku v rozsahu ustanovenom školským poriadkom.
- Individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav v rozsahu ustanovenom školským poriadkom.
- Úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnej a etnickej príslušnosti.
- Poskytovanie poradenstva a služieb spojených s výchovou a vzdelávaním.
- Výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí.
- Organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny.
- Úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu.
Dieťa je povinné
- Neobmedzovať svojim konaním práva ostatných osôb zúčastňujúcich sa výchovy a vzdelávania.
- Dodržiavať školský poriadok a ďalšie vnútorné predpisy a pravidlá triedy.
- Chrániť pred poškodením majetok školy a majetok, ktorý materská škola využíva na výchovu a vzdelávanie .
- Konať tak, aby neohrozovalo svoje zdravie a bezpečnosť, ako aj bezpečnosť ďalších osôb zúčastňujúcich sa na výchove a vzdelávaní.
- Ctiť si ľudskú dôstojnosť, svojich spolužiakov a zamestnancov školy.
Zákonný zástupca má právo
- Vybrať pre svoje dieťa školu, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie zodpovedajúce schopnostiam, zdravotnému stavu, záujmom a záľubám dieťaťa, jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnosti a etnickej príslušnosti.
- Žiadať, aby v rámci výchovy a vzdelávania poskytovali deťom informácie a vedomosti vecne a mnohostranne v súlade so súčasným poznaním sveta a v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona.
- Oboznámiť sa s výchovno- vzdelávacím programom materskej školy a školským poriadkom .
- Byť informovaný o výchovno- vzdelávacích výsledkoch svojho dieťaťa.
- Zúčastňovať sa výchovy a vzdelávania po predchádzajúcom súhlase riaditeľky školy.
- Vyjadriť sa k výchovno- vzdelávaciemu programu materskej školy prostredníctvom orgánov školskej samosprávy.
Zákonný zástupca dieťaťa je povinný
- Vytvoriť pre dieťa podmienky na prípravu na výchovu a vzdelávanie v škole a na plnenie školských povinností.
- Dodržiavať podmienky výchovno- vzdelávacieho procesu svojho dieťaťa určeného školským poriadkom.
- Dbať na sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a rešpektovať jeho špeciálne výchovno- vzdelávacie potreby .
- Informovať materskú školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch, alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania.
- Nahradiť škodu, ktorú dieťa úmyselne zavinilo.
- Prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej dochádzky.
- Oznámiť škole príčinu neprítomnosti dieťaťa.
- Predložiť potvrdenie od lekára ak neprítomnosť dieťaťa v materskej škole z dôvodu ochorenia trvá viac ako 5 po sebe nasledujúcich dní.
Prijímanie detí so zdravotným znevýhodnením.
Rozhodnutie o prijatí, alebo neprijatí dieťaťa do MŠ je stále v kompetencii riaditeľky. Ona pred vydaním rozhodnutia, bez ohľadu na to, že na rozhodovanie riaditeliek MŠ zriadených obcou sa nevzťahuje všeobecne záväzný právny predpis o správnom konaní, musí preskúmať všetky dostupné dokumenty a musí vziať do úvahy všetky okolnosti, ktoré konečnom dôsledku ovplyvnia jej rozhodnutie.
Prijímanie detí so zdravotným postihnutím školský zákon aj vyhláška o MŠ umožňuje, ale neukladá to ako povinnosť riaditeľke. Ona vždy pred svojim rozhodnutím musí zvážiť, či na prijatie takéhoto dieťaťa má, alebo nemá vytvorené vhodné podmienky ( priestorové, materiálne, personálne...), resp. či ich bude po prijatí dieťaťa dodatočne vytvárať.
Pred vydaním rozhodnutia o prijatí dieťaťa sa určí forma výchovy a vzdelávania ( celodenná, poldenná, niekoľko hodín, niekoľko dní v týždni, s účasťou zákonného zástupcu...), dôsledne sa preskúmajú všetky podklady a okolnosti, ktoré by mohli mať vplyv na ich rozhodnutie.
Spolu s rozhodnutím sa poskytne zákonnému zástupcovi v písomnej podobe informácia o tom, že sú povinní informovať MŠ o prípadných zdravotných problémoch dieťaťa, alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania dieťaťa ( § 144 ods.7 písm. d ) školského zákona, ak tak neurobia, riaditeľka MŠ po nástupe dieťaťa do MŠ, po zistení okolností pristúpi k tomu, že rozhodne o diagnostickom pobyte dieťaťa, počas ktorého sa overí, či dôjde k zmene formy výchovy ( § 108 ) príp. či pristúpi po predchádzajúcom upozornení k vydaniu rozhodnutia buď o prerušení, alebo predčasnom ukončení dochádzky z dôvodu, že MŠ nie je schopná poskytnúť výchovu a vzdelávanie primerané druhu a stupňu zdravotného znevýhodnenia dieťaťa.
Budú sa dôsledne dodržiavať ustanovenia § 28 ods. 12 a 13 školského zákona a ustanovenia § 3 ods.1 a 4 vyhlášky o MŠ.
Všetka komunikácia s rodičmi bude riadne písomne evidovaná s úmyslom chrániť seba, svoje učiteľky a samozrejme všetky deti.
Výchova a vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením.
Integrácia sa už niekoľko rokov takmer úplne nahrádza pojmom inklúzia, pričom sa chápe ako vyšší stupeň akceptácie postihnutých jedincov spoločnosťou.
Cieľom inklúzie nie je odstrániť rozdiely medzi deťmi, ale umožniť, aby deti s rozmanitými schopnosťami a možnosťami tvorili spoločnú komunitu na základe ich práv a akceptácie individuality celou komunitou.
Pojem inklúzia znamená včlenenie, zahrnutie, začlenenie, znamená byť stále pripravený učiť sa – od rodičov, učiteľov a spolužiakov detí s postihnutím, od odborníkov. Je to tiež metóda, pomocou ktorej vytvárajú učitelia v triede spoločenstvo, ktoré si váži spolužiakov s postihnutím a pomáha im, aby pociťovali istotu.
Výchova a vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením sa uskutočňuje v materských školách pre deti so zdrav. znevýhodnením ( špeciálne MŠ ).
V triede s ostatnými deťmi, ak je to potrebné, takéto dieťa je vzdelávané podľa individuálneho vzdelávacieho programu , ktorý vypracúva materská škola v spolupráci so školským zariadením výchovnej prevencie a poradenstva. Zákonný zástupca má právo sa týmto programom oboznámiť.
Výchova a vzdelávanie sa uskutočňuje s využitím špeciálnych učebných pomôcok a kompenzačných pomôcok. Prispôsobuje sa špeciálnym výchovno- vzdelávacím potrebám týchto detí.
Pri realizácii integračného a inkluzívneho procesu je nutné zabezpečiť celý rad faktorov a podmienok :
- vybudovať úzku spoluprácu medzi rodičmi, pedagógmi, špeciálnymi pedagógmi, lekármi a psychológmi
- zaistiť a využívať vhodné kompenzačné ( technické, didaktické) pomôcky
- zabezpečiť možnosť pohybu dieťaťa v priestoroch školy, či triedy pomocou dostupných technických prostriedkov, alebo ľudských zdrojov.
Tvorbu ŠKVP ovplyvní začlenenie takýchto detí.
Každé postihnuté dieťa má právo navštevovať vybranú školu a získavať informácie a poznatky jemu prispôsobenými prístupmi a metódami.
Kvalitu integrácie ovplyvňuje pripravenosť prostredia, do ktorého dieťa integrujeme. Sú to podporný špeciálno- pedagogický servis poskytovaný špeciálnym pedagógom v MŠ, alebo sprostredkovaná spolupráca materskej školy a inštitúciami špeciálno- pedagogického poradenstva.
Výchova a vzdelávanie nadaných detí.
Si v materských školách vyžaduje špecifický prístup, metódy, formy i obsah.
Výchova a vzdelávanie detí s nadaním sa uskutočňuje v materských školách podľa školského zákona so zameraním na :
1.Intelektové nadanie ( všeobecné intelektové nadanie, špecifické intelektové nadanie )
2.Umelecké nadanie
3.Športové nadanie
4.Praktické nadanie
Intelektovým nadaním detí sa rozumejú vysoko nadpriemerne rozvinuté poznávacie schopnosti v jednej , alebo viacerých intelektových oblastiach. Deti so všeobecným intelektovým nadaním sú deti so špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami na základe diagnostiky vykonanej zariadením výchovnej prevencie a poradenstva.
Umelecké nadanie detí sa prejavuje v niektorej z umeleckých oblastí ( výtvarná, hudobná, literárno- dramatická, tanečná ).
Športové nadanie sa prejavuje v niektorej z oblasti individuálneho, alebo kolektívneho športu.
Praktické nadanie detí sa prejavuje vysokou úrovňou manuálnych v zručností v konkrétnych praktických činnostiach.
Výchova a vzdelávanie detí s nadaním sa uskutočňuje prostredníctvom vzdelávacích programov zameraných na príslušné nadanie.
V materských školách so zameraním podľa druhu nadania sa vytvárajú podmienky pre rozvoj príslušného nadania detí s uplatnením špecifických výchovných a vzdelávacích metód a organizačných foriem výchovy a vzdelávania.
Úspešná integrácia a inklúzia predpokladá dodržiavanie 4 základných princípov:
1.Vytvoriť bezpečné prostredie, kde sú všetci prijímaní a majú záujem o druhých.
2.Edukačný proces postaviť na metódach a činnostiach, ktoré sú zamerané na každé dieťa, na jeho rozvoj, a ktoré vytvárajú pre každého človeka čo najviac príležitostí pre integráciu s druhými.
3.Zabezpečiť efektívne riadenie školy a triedy tak, aby boli vytvorené čo najlepšie podmienky pre deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.
4.Vytvoriť sieť spolupráce medzi rodičmi a odborníkmi, vhodnú atmosféru a klímu pre trvalú kultiváciu postojov učiteľov a detí.
Materská škola vytvára podmienky tým, že umožní deťom vzdelávať sa v predmetoch, alebo oblastiach vzdelávacieho programu.